Menu Sluiten

Wat te doen bij slaapproblemen van pubers?

De grootste groep jongeren met slaapproblemen heeft problemen met inslapen. Ze gaan op tijd naar bed, rond half elf, maar vallen pas rond 2.00 of 3.00 in slaap. Sommige jongeren hebben moeite met opstaan en kunnen niet wakker kunnen. Pubers maken grote lichamelijke en emotionele veranderingen door. Hun hele hormoonhuishouding staat op zijn kop. Deze veranderingen kunnen in combinatie met stress, slaapproblemen veroorzaken. De overgang van de basisschool naar middelbare school is vaak groot. Alleen al het op tijd komen bij alle verschillende locaties zoals het wisselen van vaklokaal en gym op het sportveld of zwembad, kan veel stress veroorzaken. Daarbij is het voor sommige jongeren lastig om aansluiting te vinden bij leeftijdsgenootjes. Als stress de hoofdoorzaak is, dan is het probleem van de slapeloosheid in de vakantie verdwenen. Het slaapritme van pubers is anders dan bij volwassenen. Ze hebben de behoefte om uit te slapen en laat in de ochtend te starten. 

 

Wat kun je zelf aan je slaapproblemen doen?

Voor pubers is het belangrijk de 3x R: Rust, Reinheid en Regelmaat.
Rust: Niet te veel prikkels, wel sporten in de buitenlucht.
In de avond douchen voor het slapen gaan werkt rustgevend en zorgt voor verbetering van het inslapen, net als een avondwandeling
Reinheid: op tijd douchen, zorgen voor schone kleren en zorgen voor een opgeruimde kamer en bureau. Wil je deze kamer in 10 minuten opgeruimd zien? klik hier.

Regelmaat: op tijd eten, slapen en niet te lang gamen of achter de computer. Bij slaapproblemen is het belangrijk om de hersengolven voor het slapen tot rust te brengen. Daarom is het van belang om vanaf 20.00 geen beeldscherm meer te gebruiken. Computerspelletjes zijn interactief en triggeren de hersenenactiviteit het meest. Mobiele telefoon geeft veel hersenactiviteit en emotionele onrust doordat jongeren elkaar berichtjes sturen en mee doen aan groepsapps. De televisie is daarbij nog het rustigst van de beeldschermen.
De dag van te voren je schooltas pakken en het rooster nalopen vermindert stress en draagt er toe bij dat je in de ochtend makkelijker opstaat. Het zoeken naar de gymtas op het allerlaatste moment kan daarmee worden voorkomen.

Rust, regelmaat en reinheid lijkt heel simpel. Pubers zijn op zoek naar hun eigen identiteit en gaan daarom tegen de regels van de ouders in. Pubers willen zelf hun bedtijd bepalen. Verder beginnen pubers in de middag te eten waardoor ze bij het avondeten geen trek meer hebben.
Toch is het aan de ouder om de autoriteit in huis te zijn en om grenzen te stellen. Als ouder kost dat soms energie maar het is belangrijk om de regels te handhaven. Het voorkomt dat de jongere in een spiraal naar beneden glijdt.

Als de slaapproblemen lang aanhouden kan dit concentratiestoornissen, wisselende stemmingen met driftaanvallen geven, of een jongere passief maken waardoor deze niet in beweging te krijgen is. Behalve slaapproblemen kan een jongere ook zwakke lichamelijke constitutie hebben zoals voedselallergie, astma, eczeem, hooikoorts, adhd of andere concentratieproblemen hebben. Bij te weinig nachtrust worden deze klachten vaak erger. Deze vicieuze cirkel kan doorbroken worden door massage, acupunctuur en of Chinese kruiden. Jongeren kunnen acupunctuur te spannend vinden en dan is massage toegankelijker. De massage kan gewoon met kleren aan plaats vinden. Op deze manier heb ik een jongen van 17 jaar die van vermoeidheid nauwelijks instaat was naar school te gaan en zich veel ziek meldde, weer de hele week naar school gekregen.

meer info klachten en behandelingen slapeloosheid

meer info over slaaponderzoek 

Geplaatst inBlog, Klachten