Menu Sluiten

85% van de Nederlanders krijgt te veel zout binnen!

85% van de Nederlanders krijgt te veel zout binnen. De gezondheidsraad adviseert het maximum van 6 gram zout voor een volwassenen. 1 theelepel zout is 5 gram. Volgens onderzoek van RIVM gaat het bij mannen om gemiddeld 9,9 gram per en om 7,5 gram bij vrouwen.

In een eenpersoons kant-en klaarmaaltijd zit soms 4 gram zout in. Ook sauzen en diepvriessnacks zijn relatief zout. Uit onderzoek van de NVWA, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit  blijkt dat vorig jaar de hoeveelheid zout in levensmiddelen is afgenomen. Bij brood en conserven en kaas was de daling het grootst. Diepvriessnacks , kant en klaarmaaltijden en vleeswaren zijn nog bijna even zout. Doordat mensen minder zelf koken is de zoutinname gestegen. Als mensen zelf koken gebruiken ze minder bewerkte producten als verse groenten, aardappelen en vlees en granen. Als je zelf kookt blijkt uit de praktijk voegen mensen minder zout toe.

Als je zout mee kookt gebruik je minder zout als dat je later zout toevoegt op de maaltijd. Een vrouw vertelde dat ze zonder zout kookte uit gezondheidsoverwegingen. Maar het gevolg was dat haar jongens vervolgens flink met de zoutpot strooide. Ik adviseerde haar om met zout te koken en tot haar verbazing was de zoutpot op tafel niet meer nodig. 1 tot 3 gram zout hebben we per dag nodig.  Het gebruik van zout is bij bepaalde producten onvermijdelijk zoals in kaas en brood.

Volgens de Chinese geneeswijze maakt zout weker, zachter. Dat komt door de sappenaantrekkende werking van kleine hoeveelheden zout. Kleine hoeveelheden zout hebben we nodig voor de spieren en zenuwstelsel. Een grote hoeveelheid zout heeft het tegenovergestelde effect en droogt uit. Het put de lichaamssappen uit en vooral in de nieren. Het geeft een verdroogde en verouderde huid en veroorzaakt hoge bloeddruk en en hart en vaat ziekten.

Hoe zorg je voor de juiste inname zout

  • Zelf koken met onbewerkte producten. Je bepaald zelf hoeveel zout je gebruikt
  • Zout meekoken of bakken. Je hebt dan in verhouding minder zout nodig dan als je het later toevoegt
  • Het vermijden van kant en klaar maaltijden, diepvriessnacks en sauzen en bouillonblokjes
  • Gebruik kruidenzout als je toch zout wil toevoegen als het eten op tafel staat. Door de smaak van de kruiden gebruik je minder zout.

Meer info over voeding

Workshop de kracht van de juiste voeding.

Geplaatst inBlog, Klachten, Voedingsadvies